måndag 17 maj 2010

Åk9 svenska/muarbete.

Mu/Sv-arbete

Ni ska påbörja Humfryskolans musikhistoriablogg genom att skriva en text var om en kompositör/artist/grupp/musiker/producent, (nedan kallad musikern)helt enkelt någon som varit med och påverkat musikens utveckling på ett eller annat sätt.

Längd på texten är ointressant, innehållet är det intressanta. Försök dock skriva så bra och levande som möjligt så läsaren tycker det är kul att läsa och fortsätter. Vill du ha textförebilder så titta i historietidningarna som finns inne hos sexorna.

Den info som (minst) ska finnas med är:

· namn, födelse, ev dödsdatum

· land/länder som musikern verkade i

· varför musikern anses viktig musikhistoriskt sett

· vilka som inspirerade musikern

· vem musikern i sin tur inspirerade

· youtube-klipp eller liknande

· biografi om musikerns liv

· i din text ska du kopiera in HELA länken till sidan där du hittat infon, spelar ingen roll om den är på engelska eller svenska.

Högre nivå:

· Varför slog artisten igenom just den tidpunkt som denne gjorde det?

· Dra historiska paralleller till artistens musikstil eller verk och vad som hände i världen eller i dennes land just då.

Tips: Letar ni bilder så leta på wikipedia, bilderna där får man använda lagligt till skolarbeten.

Mål vi arbetar emot under Sv/Mu-historiararbetet

Svenska

G

kunna läsa till åldern anpassad… …saklitteratur och tidningstext om allmänna ämnen, kunna återge innehållet sammanhängande samt kunna reflektera över det, Här: Kunna sammanfatta olika typer av litteratur, musikböcker, uppslagsböcker, musiktidningar, bloggar, musiksajter och kunna sammanfatta texterna och reflektera, fundera, över vad de berättar i förhållande till varandra.

kunna skriva olika sorters texter så att innehållet framgår tydligt samt tillämpa skriftspråkets normer… Här: Kunna skriva en text där textens syfte är tydligt, dvs att berätta om en artists liv och varför artisten anses vara viktig i musikhistorien. Texten ska också (i slutversion) vara rättstavad, styckeindelad och följa skrivreglerna.

VG

Eleven… …anpassar i både tal och skrift sin text till mottagare och syfte. Här: Skriver sin text med populärhistoriska texter som förebild med tanke på att det ska bli en musikhistorieblogg för högstadiet.

Eleven använder sig av olika källor för att bilda kunskap, granskar och värderar dem samt sammanställer sina resultat så att de blir tillgängliga för andra. Här: Eleven använder sig av olika källor, böcker, tidningar och internet för att hitta fakta till sin bloggtext, jämför dem och använder sig endast av de som eleven tycker är trovärdiga. Eleven sammanfattar också källorna tydligt i sin text så läsarna kan se vart faktan kommer ifrån.

MVG

Eleven uttrycker sig säkert, välformulerat och med tydligt sammanhang i… …skrift. Här: Texten håller en så hög nivå att den skulle kunna publiceras i en populärvetenskaplig tidning.

Musik

G

ha kunskaper om musikens uttrycksformer… …i olika kulturer samt kunna reflektera kring dessa utifrån musiken i dagens svenska samhälle, Här: Kunna förklara vad som är speciellt med den artist eleven valt utifrån den musik som är populärt i Sverige idag.

VG

Eleven uppfattar väsentliga drag och sammanhang i musikens utveckling genom tiderna. Här: Eleven ser vilken musik som inspirerat den artist eleven skriver om samt hur artisten har påverkat efterkommande musik. Är det en dagsaktuell artist behövs en reflektion om hur eleven tror att artisten kommer att påverka musikhistorien.

MVG

Eleven exemplifierar musikens olika uttryck och funktioner ur ett historiskt och globalt perspektiv och relaterar dessa till varandra. Här: Eleven ser och förklarar varför artisten och dennes musik slog igenom och blev populär just under den tid den gjorde och drar paralleller till andra händelser historiskt sett just då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar